Szanowne Koleżanki i Koledzy,
Obecna globalna sytuacja polityczna, a w konsekwencji sytuacja w regionie wywołuje negatywne skutki dla całej gospodarki, w tym dla branży międzynarodowego transportu drogowego (MTD).
Podejmowane indywidualnie próby zwrócenia uwagi kolejnych rządów na sytuację naszej branży jak dotąd nie przyniosły wymiernego, pozytywnego skutku. Dlatego, aby wzmocnić siłę nacisku na przedstawicieli administracji centralnej i władzy ustawodawczej, wspólnie z innymi organizacjami zrzeszającymi polskich przewoźników drogowych występujemy jako Forum Transportu Drogowego (FTD).
Jeszcze przed uformowaniem się rządu po jesiennych wyborach w 2023 roku FTD wypracowało siedem postulatów obejmujących obszary problemowe, wymagające z ówczesnej perspektywy natychmiastowej reakcji naszego państwa (wykaz postulatów był udostępniony Państwu w newsletterze 17 listopada 2023 r. oraz jest załączony poniżej jako „załącznik nr 1”).
Te same postulaty zostały również przedstawione Ministrowi Infrastruktury obecnego rządu Dariuszowi Klimczakowi, z którym wielokrotnie spotykaliśmy się na roboczych spotkaniach, wywierając nacisk w celu przyspieszenia działań zmierzających do poprawy warunków funkcjonowania naszej branży.
Podczas jednego z kolejnych posiedzeń FTD z udziałem Ministra Infrastruktury zostały sformułowane i przekazane kolejne postulaty (dokument został udostępniony Państwu w newsletterze 12 kwietnia 2024 r. i jest załączony poniżej jako „załącznik nr 2”).
Wdrażane przez poprzedni rząd rozwiązania prawne nie poprawiały warunków konkurencyjności, a jedynie podnosiły koszty funkcjonowania polskich firm transportowych, co w sytuacji kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią Covid-19, a następnie agresją Rosji na Ukrainę doprowadziło do sytuacji, w której polscy przewoźnicy z powodu zbyt wysokich kosztów nie mogą nawiązać na europejskim rynku równej walki konkurencyjnej, co dla dużej części naszego potencjału transportowego może mieć w bliskiej perspektywie katastrofalne skutki.
W niektórych regionach kraju zrozpaczeni przewoźnicy podejmują akcje protestacyjne, próbując zwrócić uwagę rządzących na obecny stan branży i wymusić przyspieszenie działań rządu, mających na celu usunięcie barier dla utrzymania naszej branży na otwartym dla uczciwej konkurencji, europejskim rynku transportowym.
Podczas dyskusji na ostatnim Forum Transportu Drogowego 2 kwietnia 2025 r. zebrani sygnatariusze FTD – prezesi organizacji zrzeszających polskich przewoźników drogowych opowiedzieli się za zintegrowaniem działań reprezentacji naszej branży. Postanowili w jasny sposób zażądać od Ministra Infrastruktury konkretnej odpowiedzi dotyczącej realizacji naszych postulatów (pismo FTD do Ministra Infrastruktury w „załączniku nr 3″). Pismo to będzie zamieszczone na stronach organizacji – sygnatariuszy FTD i będzie rozsyłane do parlamentarzystów (posłów i senatorów) oraz innych istotnych dla naszej branży osób.
W związku z wyżej przedstawionymi informacjami, zwracamy się do Was, Koleżanki i Koledzy, jako członków ZMPD, o wysłanie w swoim imieniu pism do Ministra Infrastruktury (najlepiej pismem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru) z żądaniem realizacji naszych (również Waszych, bo branżowych) postulatów i podaniem konkretnego terminu ich realizacji. Tym z Was, którzy mogą mieć trudności w sformułowaniu treści pisma, przesyłamy w „załączniku nr 4″ propozycję szablonu do wykorzystania.
Wasze pisma należy niezwłocznie wysłać drogą pocztową na adres: Ministerstwo Infrastruktury, ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa, lub drogą elektroniczną na adres: sekretariatDKlimczaka@mi.gov.pl
Prosimy także o zamieszczenie naszego adresu ftd@zmpd.pl do wiadomości (DW, lub UDW), jako potwierdzenie wysłania pisma drogą elektroniczną, lub skanu potwierdzenia nadania pisma poleconego za pośrednictwem poczty.
Ponieważ akcja ma charakter ogólnopolski, prosimy o rozpowszechnienie idei wysyłania indywidualnych żądań reakcji Ministra Infrastruktury również wśród niezrzeszonych przewoźników.
To jest pierwszy krok, który ma na celu również m.in. „policzenie się”.
Sygnatariusze FTD są zgodni co do tego, że podejmowanie dalszych kroków zintegrowanej branży zależy przede wszystkim od powszechności i indywidualnego zaangażowania przewoźników oraz ich gotowości i determinacji do podejmowania kolejnych działań, w zależności od rozwoju sytuacji i reakcji administracji państwa na nasze apele.
Z transportowym pozdrowieniem,
Jan Buczek, Prezes ZMPD
Postulaty FTD z 25 października 2023 r. | pobierz PDF |
Postulaty FTD z 12 kwietnia 2024 r. | pobierz PDF |
Pismo FTD do ministra Infrastruktury | pobierz PDF |
Pismo przewoźników do ministra infrastruktury | pobierz WORD |
źródło: ZMPD